söndag 11 december 2011

Gör om och gör rätt!!!!!

Ja gör om och gör rätt är det enda som gäller när det blir tok första gången. I mitt fall var det defenitivt termometern som var felet igår, eller lättare sagt att jag inte hade en som gick över 100 g utan trodde att jag kunde chansa. Men har man aldrig gjort kola innan är det inte så lätt att se när det är klart. Hi hi

Här kommer receptet som jag fått av trevliga Petra Hellqvist

Vispa i hop 3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
2 msk lakritspulver i en tjockbottnad kastrull. ( Finns på Panduro )
Koka upp och låt koka till 123 grader termometer är lite av ett måste. Vispa regelbundet så det inte fastnar i botten .
Ta bort kastrullen och vispa i 1 msk smör. Häll i en form 15x15 cm klädd i smörpapper eller använd knäckformar. Garnera med lite flingsalt.
Nu är det klart bara att låta stelna och sen mumsa , ett litet tips är att göra dubbel sats det går alltid åt.





Nu står den och svalnar, sedan ska det skäras upp i lämpliga bitar och viras in i lite smörgåspapper. Man kan även göra dom i småformar.

 Nu ska jag strax lägga ut Justins fina Molo overall på Tradera. Har tyckt så mycket om den, men i år var den tyvärr för liten. Men lyckades ropa in en likadan på tradera förra veckan som jag hoppas kommer i morgon. Så nu ska denna få värma någon annan. Den är i superskick.
Älskar Tradera........

P.S Glömde säga att Justins feber i helgen nu fått sin förklaring. I kväll så sa han att han hade ont i munnen. Såg då en stor blåsa på lilla tungan, verkar som det är virus/hostblåsor han fått....... Stackars mammas älskling. Bara att förbereda sig på att Vabba i morgon och några dagar till denna veckan
Jippi!!!!!!! och vi som inte har något inbokat den kommande veckan.......nu blir det till att pussla







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar